1. Identificeren | Voor een compleet beeld worden relaties op verschillende niveaus onderzocht.
Fact-based Service Design is de snelste route naar een verbetering van het bottom-line resultaat. De methode brengt de impact in kaart van de leidende KPI op feitelijk klantgedrag en maakt inzichtelijk welke imagofactoren, journeys en/of touchpoints het grootste verschil maken.
Al deze relaties komen samen in het conceptueel model zoals hiernaast staat afgebeeld.
2. Prioriteren | Per niveau ontstaat inzicht in het verbeterpotentieel aan de hand van een prioriteitenmatrix
De prioriteitenmatrix geeft inzicht in welke onderdelen de hoogste prioriteit hebben voor verbetering. Deze bestaat uit de antwoorden op drie vragen:
- Wat is de huidige score per onderdeel (bijv. touchpoint)?
- Hoe groot is de impact per onderdeel op de sleutel KPI (bijv. rNPS)?
- Hoeveel klanten worden geraakt per onderdeel?
Door deze tegen elkaar af te zetten wordt een prioritering voor verbetering zichtbaar. Hoe lager de beoordeling, hoe groter de impact en hoe groter het klantvolume, des te hoger is de verbeterprioriteit.
Zie de afbeelding hiernaast voor een voorbeeldweergave van een prioriteitenmatrix.
3. Kwantificeren | Resultaat: gekwantificeerd verbeterpotentieel op belangrijkste KPI’s
De impact per touchpoint en andere factoren wordt doorgerekend naar exacte veranderingen in bijvoorbeeld NPS en feitelijk klantgedrag. Zie de afbeelding hiernaast voor een weergave van het gekwantificeerd verbeterpotentieel*. Er wordt tevens rekening gehouden met de haalbaarheid van de verbeterprioriteiten: hoeveel tijd en geld moeten we investeren om een betere klantervaring te realiseren? Resultaat: gerichte verbeterinitiatieven die haalbaar zijn en impact hebben op de leidende KPI en het bottom-line resultaat.
*Leeswijzer: Beoordeling van touchpoint B (vb. adviesgesprek) gaat van 6,2 naar 7,2 (1 punt omhoog) leidt tot stijging van de rNPS met 4 punten.