Wat levert de Customer journey methodiek op, aan welke kenmerken voldoet de ideale journey en hoe pak je een verbetertraject aan? De antwoorden hierop lees je op deze pagina.
Wat levert de Customer journey methodiek op, aan welke kenmerken voldoet de ideale journey en hoe pak je een verbetertraject aan? De antwoorden hierop lees je op deze pagina.
Waarom de Customer journey methodiek?
Het gebruik van de Customer journey methodiek heeft drie grote opbrengsten, het leidt namelijk tot:
Figuur: opbrengsten Customer journey methodiek
Op basis van wetenschappelijk onderzoek en literatuur, in combinatie met de uitgebreide ervaring in onze adviespraktijk is flowresulting tot vijf kenmerken gekomen die de basis leggen voor een ideale Customer journey: vanzelfsprekend, betrokken, betrouwbaar, eigen en memorabel.
Voorbeeld: Op het moment dat je bij IKEA je spullen inlaadt in je auto en je bedenkt dat je een touwtje nodig hebt omdat het net niet past… Je kijkt om je heen…
En daar hangt het…! Dát is vanzelfsprekende service.
Voorbeeld: Het Alexander Monro ziekenhuis is gespecialiseerd in behandeling van borstkanker. Dit ziekenhuis realiseert zich dat de kamer waar een patiënt het slechte nieuws heeft gekregen altijd een negatief gevoel met zich meebrengt. Daarom komen patiënten gedurende de behandeling nooit meer in de kamer waar ze het slechte nieuws hebben gehoord.
Voorbeeld: Airbnb doet alles voor vertrouwen. Huurders reviewen verhuurders en andersom. Deze reviews worden pas gepubliceerd wanneer de andere partij de review ook heeft ingevuld of als de gestelde termijn verstreken is.
Voorbeeld: Tony’s Chocolonely gaat voor 100% slaafvrije chocolade. Op deze manier dragen zij bij aan het verminderen van ongelijkheid in de wereld. Dat dit onderdeel is van hun missie zie je letterlijk terug in de chocoladereep door de ongelijke stukken.
Voorbeeld: Coolblue staat bekend om hun memorabele dienstverlening. Zij onderkennen de waarde van écht contact maken met de klant en waren de eerste partij die de persoonlijke noot introduceerden bij een online aankoop. De persoonlijke noot is niet voor niks door veel partijen overgenomen.
Partner
Consultant
Consultant
Vul je naam en mailadres in en ontvang tien keer per jaar ‘flowinspiration’. Een mail met inspiratie over excellente dienstverlening, video’s die raken, cases en succesverhalen die bijblijven.